Иван Иванов, изпълнителен директор на „ПСТ ГРУП“ ЕАД, водещ партньор в Сдружение „Тракия ІV”, изпълнител на Лот 4 на автомагистрала „Тракия”, пред Агенция “Фокус”.
Фокус: Г-н Иванов, кои бяха най-големите трудности в изпълнението на обекта Лот 4 на автомагистрала „Тракия” и бихте ли посочили някои технически детайли около него?
Иван Иванов: „ПСТ ГРУП“ ЕАД е водещият партньор в сдружение „Тракия IV”, което е изпълнител на тази отсечка от магистралата, с обща дължина 49 км и 80 м. Тя започва от км 276 + 200 и приключва на км 325 + 280. Тази отсечка е най-дългата от трите лота на автомагистрала „Тракия”, е с най-сложен характер за изпълнение, поради теренни особености, преовлажнени почви и изграждането на напоителни системи, които трябва да бъдат успоредно извършвани със строежа на магистралата, спазването на насипите и сигурността на изградената инфраструктура.
Фокус: Какви са сроковете на обекта?
Иван Иванов: Отсечката, която пуснахме в петък, 12.00 часа, с обща дължина 15 км, се пуска предсрочно. Срокът на договора е февруари 2013 г. Създадена е организация до края на срока да бъдат изпълнени основните мероприятия и строителни работи, за да се гарантира изпълнението на обекта. В края на тази година, ноември, когато трябва да започнат строителните работи, ще спрем, защото има технически моменти при полагането на асфалтови смеси. Ще започнем да работим от първия момент, който позволява асфалтиране.
Фокус: По отношение на екологията в тази част на магистралата какво сте направили?
Иван Иванов: Видимата част на екологичните съоръжения са оградите за птици. Тези огради ги има и в Лот 3 на магистрала „Тракия”, сега и в Лот 4. Те са изпълнени от Кабиле до Тунджа, където има гориста местност и се предполага, че има повече птици. Това, което няма да видят хората по магистралата, са многото пресичания, които са направени – т.нар. подлези за животни, под трасето на магистралата. Това се прави, за да не се случват прегазвания на животни, както се случва в някои от другите отсечки, а те да имат своите места за преминаване. Направени са и много преминавания за костенурки със съответното направление и насочване на тези животинки към мястото, където могат да преминат.
Фокус: Колко такива подлеза за животни има?
Иван Иванов: Над 30. Ако няма такива преходи, животните обикновено се опитват да пресекат през магистралата. Това от една страна е предпоставка за транспортно произшествие, от друга страна – понякога виждаме сгазени животни на платното.
Фокус: Какво наложи движението в посока София – Бургас да бъде пуснато в петък, а в обратната посока – в неделя?
Иван Иванов: Строителните работи в дясно платно в посока София – Бургас са приключени отдавна. В момента тече комисия, която трябва да приеме обекта, за да може да бъде издаден Акт 16. След издаването на Акт 16, трябва да бъде направен съответният пуск на отсечката.
Фокус: По новоизграденото трасе има ли мостове, виадукти и такива съоръжения, които усложняваха изпълнението му и къде са те?
Иван Иванов: В отсечката, която в петък пуснахме, се намира най-голямото съоръжение на автомагистрала „Тракия”. Това е мостът над река Тунджа и жп прелезът на линията Бургас – София. Те са изпълнени и са част от пусковия етап. В отсечката, която „ПСТ ГРУП“ ЕАД изпълни – тези 16 км – има около 15 съоръжения, които са направени, окомплектовани и изпълнени изцяло. За да бъде пуснат, „гръцкият” участък, ние предсрочно на 12 юли пуснахме съоръжение II-53. Иначе „гръцкият” участък при Лот 3 не можеше да се включи към цялото трасе на магистралата. Съоръжението беше предадено от нас предсрочно и така хората могат да пътуват, скъсявайки си пътя от София до морето, с около 30 – 40 км.
Освен това, предсрочно пуснахме и в началото на август съоръжението на пътен възел I-7 – пътят, който отвежда основния поток от Ямбол към „Петолъчката”. Той също беше приведен в експлоатация много по-рано, за да може да се облекчи трафикът по този важен международен път.
Фокус: В началото на пролетта имаше наводнения, особено в Ямболско. Това как се отрази на вашата работа?
Иван Иванов: В няколко репортажа се показа как Тунджа с високите си води отнесе временните премоствания на реката, което затрудни многократно и за около месец и половина изпълнението на голямото съоръжение, и направи обходът на основната техника много голям. Освен това, тъй като не са приключени все още всички строително-монтажни работи по изграждането на напоителните системи, в една голяма част от трасето, което сега приведохме и в отсечката, която остава да се направи до Карнобат, до края на юни – началото на юли имаше участъци, в които не можеше да се строи, защото те бяха залети от вода и преовлажнени. Тези наводнения наистина забавиха изпълнението на някои от строителните работи, но сега се опитваме и правим всичко необходимо те да бъдат наваксани.
В участъка, който предадохме, тези 16 км, има изкопи и насипи, колкото има в отсечката, която изпълняваха на Лот 2 и на Лот 3; тоест в отсечките около 30 – 35 км магистрала – има толкова строителни работи, колкото ние изпълнихме в рамките на 16 км. От това се вижда и се разбира колко е сложен и труден за изпълнение този участък. Аз се радвам, че ние го направихме, поехме ангажимент и го предаваме предсрочно, за да може българските граждани и всички, които ползват направлението Бургас – София, да пътуват при облекчени условия.
Фокус: В част от магистрала „Тракия” се наложи преасфалтиране на един участък от около 17 км заради качеството на асфалта. Това засегна ли ви по някакъв начин?
Иван Иванов: Да, това е в участъка на гръцката фирма на Лот 3, но независимо от всичко, ние направихме каквото можем, за да помогнем на колегите от „Актор” да приведат обекта си в срок. Разбира се, това се отрази индиректно на нашето строителство, защото в региона има ограничен брой кариери и възможност за добив на инертни материали, фракции и видове скали, които са подходящи за асфалтови смеси. След като бяха фрезовани 17 км от участъка на Лот 3, тези фракции трябваше да бъдат произведени наново и вместо да бъдат вложени в нашия участък, трябваше да се изчака да мине достатъчно време отново да бъдат добити. Това е процес, който ние наваксваме във времето.
Фокус: Наемали ли сте местни работници, отрази ли се по някакъв начин строежът на магистралата на заетостта в района?
Иван Иванов: Една голяма част от работниците, които работят на Лот 4 на автомагистрала „Тракия”, са местни. Това подобри икономическото положение на хората. Една част от специалистите, които работят на лота, са от София или от други градове – това също помага за влизането на свеж паричен ресурс в региона. Местни фирми с лека техника работят на отсечката, така че като цяло магистралата – влага сериозен финансов ресурс в този регион. С прякото участие на местни хора и техника, тя ще има отражение и в икономически аспект с оглед на това, че една голяма част от автомобилния поток ще бъде насочена тук.
В Кабиле има един голям паркинг, с оглед това, че там има един архитектурен паметник и исторически забележителности, също ще допринесе за финансовото стабилизиране.
Фокус: Има ли места за тежкотоварните автомобили да изчакват в жеги, както сега?
Иван Иванов: Да. Има един много голям паркинг в Кабиле, който е разграфен както за тежкотоварни, така и за леки автомобили. Може би това е най-големият паркинг от автомагистрала „Тракия”. Може да спре, да почине или да изчака големите жеги и горещините.
Фокус: Колко камиона поема?
Иван Иванов: Ориентировъчно около 30 камиона биха могли да се съберат само на единия паркинг от едната страна.
Фокус: По отношение на безопасността на движението, доколкото зависи от изпълнителя, поставено ли е всичко – мантинели, маркировки, табели?
Иван Иванов: За участъка, който ние изпълняваме, еластичната зона, която сме положили, е с висока степен на задържане, и отговаря на най-съвременните изисквания, тоест тя е по-добра от тази, която имаме по проект. Направили сме я за собствена сметка, с оглед повишаване на безопасността на движещите се по магистралата. Освен това, след указателните табла, които са ползвани за поставяне на пътни знаци и табели, са с голяма светлоотражателна способност, за да могат от по-далечно разстояние да се видят, да се четат и пътуващите да бъдат информирани.
Характерно за тази отсечка и за целия Лот 4 на автомагистралата е готовата лента, която се постави като хоризонтална маркировка в разделителната прекъсната линия на двете активни платна. Нейните характеристики са такива, че тя за 4 години не губи своята светлоотразителна способност и водачите ще могат много лесно и бързо да се ориентират дори и в дъждовно време, защото в нейната структура са направени релефи, които позволяват преминаването на водата и непокриването с воден филм на маркировката. Това е много важно за пътуващите през нощта с оглед на това, че скоростта, с която се пътува, е висока, и всяко изгубване на ориентация, би могло да бъде с фатални последици. Тази маркировка не позволява изгубване на ориентация или каквато и да е възможност за изпускане на пътното платно от водачите.
Фокус: Колко автомобила преминават в района на „Петолъчката” и в частност в този участък на денонощие в натоварения летен сезон – изчислявано ли е, има ли някакви данни?
Иван Иванов: Тепърва ще се взимат тези данни. Само от пускането от 12.00 часа в петък до около 17.00 часа, по наблюдения, са преминали около 2500 автомобила. Потокът е постоянен, има шофьори, които спираха и благодариха за това, че сме им съкратили пътя и отстранили неудобния участък, който е до Сливен и „Петолъчката”. Една голяма част от българите пътуват в този участък и знаят колко беше труден за преминаване и колко много катастрофи се случиха в него през годините. Аз съм доволен и щастлив, че строителите на Лот 4 успяха да направят така, че това вече да не е възможно.
Фокус: Имахте ли разговор с ръководството на Агенция „Пътна инфраструктура” по отношение на участъка, който днес и в неделя се открива, какво Ви казаха?
Иван Иванов: Да, представители на Пътната агенция и на министерствата бяха тук. Те са много доволни от равността на трасето, която е постигната, защото това, което е по магистралата, е със степен на равнинност – най-добро. Коментирахме, че има много голямо разтоварване на движението, благодарение на изпълнените от ПСТ-Холдинг 16 км.
Фокус: Като изпълнителен директор на „ПСТ ГРУП“ ЕАД – какво предстои на дружеството в непосредствените следващи месеци като обекти, проекти? Представлява ли интерес за вас участието в ремонтите на виадукти?
Иван Иванов: „ПСТ ГРУП“ ЕАД, освен Лот 4 на автомагистрала „Тракия”, изпълнява и Лот 2 и Лот 3 на автомагистрала „Марица”. Обща дължина на магистралните километри, които изпълняваме, е близо 100 км, тоест около 96 км ние в момента изпълняваме, в реално време, едновременно. Участваме в ремонта на виадуктите с една френска компания, която в България е известна с присъствието, което има на нашия пазар повече от 15 години. Участваме и в надпреварата за Лот 2 на автомагистрала „Струма”. Там сме втори по обеми от осемте одобрени участника, така че сме направили много добър консорциум, заявка за това, че можем да изпълним и да направим наистина една качествена магистрала.
Денка КАЦАРСКА